måndag 21 maj 2007

Zen och religionens framväxt i Japan

foto på mikoshi, fotograf Jonas Arnqvist
Tempel och sekter
Innan buddismens intåg var shintoismen den dominerande folktron. Buddismens framväxt kom att prägla inte bara trosuppfattningarna utan även kulturen och politiken. Religiösa sekter växte fram och lärde ut olika skolor av buddism. Rikedom och makt kom att växa fram runt templen och de s k skattefria förläningarna, shoen, som bl a templen fick rätt till. Systemet gjorde det möjligt för templen att växa och knyta såväl land som människor till templen och små arméer kunde byggas upp.

Zen
Den buddistiska inriktning som kom att få störst inflytande och som växte sig stark under Kamakuraperioden var Zenbuddismen. Två buddistpräster, Eisai (1141-1215) som grundade Rinzaisekten och hans lärjunge Dogen (1200-1253), som grundade Sotosekten är de som anses ha haft störst betydelse för zens framväxt och principen om ”tomhet” och sittande meditation, zazen. Både taoismen och Wang Yang-ming konfucianism (1600-talet) kom senare att influera zen. En utövare av zen skulle, till skillnad från i Lotussekten, Nichiren och Pure Land-sekten, Jodo shinshu förlita sig till sin egen förmåga. Detta gjorde att zen blev speciellt tilltalande för samurajerna och inom de militära konsterna. Målet var inte paradiset utan att uppnå upplysning, satori vilket bl a innefattade en insikt om sin sanna och ursprungliga natur. Satori kunde uppnås genom en intuitiv förståelse för realiteten genom meditation och koncentration inte genom kunskap. Satori ansågs uppnås som ett plötsligt och direkt intryck av verkligheten.

Inga kommentarer: